۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

تمايز ، تفاوت ، جلب توجه

هر گونه تلاش براي تفاوت و تمايز از مردم عادي ، مغاير با اصل استعلا و سنت رسول است ( آنچه تحت عنوان سنت رسول آمده است )

بر اساس اصل استعلا ... 
 





عدم تمايز بخوبي در اين عكس مشهود است
يكي از دلايل متحدالشكل خواستن مردم و برچيدن هرگونه تمايز ، حتي ظاهري دربين آنها از تمايلات سلطه طلبانه و به تعبير ديني آن از استعلا ريشه ميگيرد .
در اين عكس بخوبي تمايز و تفاوت و احساس مهم و با ارزش بودن را مشاهده ميكنيم ، نقطه مقابل عوام بودن

سلطه گر ضمن اينكه خود حاضر به رفع تمايزش با ساير مردم نيست ، با هر گونه حالتي كه باعث جلب توجه شود حتي اگر اين جلب توجه ريشه در فطرت و فيزيك انسان داشته باشد مبارزه ميكند .
هر نوع جلب توجه بايستي حذف شود !؟



به نظر استاد مطهري در مورد لباس روحانيت توجه كنيد :
"... تدریجاً روحانیین از لحاظ لباس با دیگران متفاوت شده‌اند و لباس مخصوص پیدا کرده‌اند، همچنان که سپاهیان و نظامیان و برخی اصناف دیگر نیز لباس مخصوص دارند. در تشکیلات روحانی- برخلاف سایر تشکیلات- هرکسی بدون مانع و رادع می‌تواند از لباس مخصوص آن استفاده کند. بسیار دیده می‌شود که افرادی که نه علم دارند و نه ایمان، به منظور استفاده از مزایای این لباس به این صورت درمی آیند و موجب آبرو ریزی می‌گردند.[۱۷]  " 
چنانچه اين سخنان از ايشان باشد وي پوشيدن اين لباس را حق كساني ميدانسته كه يا علم داشته باشند يا ايمان و البته منظور وي از علم هم تخصص نبوده و به احتمال قوي الهيات بوده است .


عبارت "هركسي" در پاراگراف منسوب به استاد مطهري مرا بياد مشابه اين مفهوم از آيت الله مصباح يزدي انداخت : 
وی با بیان اینکه منظور از دین «دین صحیح» است بیان داشت: "دین یعنی ارائه پاسخ صحیح، اعتقادات صحیح، احکام صحیح و اخلاق صحیح. اگر غیر از این باشد دین نیست بلکه می‏توان اسمش را اوهام گذاشت. لذا وقتی ما می گوییم که کشور ما و دانشگاه ما و علوم ما باید اسلامی و دینی باشند منظورمان دین خنثی نیست؛ بلکه دین حقی است که مطابق اسلام واقعی باشد، نه اینکه هر کسی برای خودش ادعایی داشته باشد". 


بنظر من در كلام هر دو بزرگوار كاربرد عبارت "هر كسي" اشاره به اشخاص خارج از سلك و فرقه مورد قبول و متبوع شان دارد .
دايره اي كه حتي دانشمندان و اسلام شناساني چون شريعتي يا سروش را نيز برنمي تابد . 

هیچ نظری موجود نیست: