۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

سنسورهای (حس گر) انحصار طلبی

برای رهایی از انحصار طلبی بایستی نشانه های آن را در فضاهای مختلف شناسایی کرد .
در ادبیات ، فرهنگ عامه ، کسب و کار ، در تمام روابط اجتماعی مان می توانیم و بایست ، نشانه های گویشی - رفتاری انحصار طلبی را شناسایی کرده و به دیگران نیز بشناسانیم .
بعضی ساخت های زبانی و گفتاری به مرور زمان بار معنایی خاصی یافته و حامل ویژه گیهای بخصوصی می شوند .
با حساس شدن نسبت به این واژه ها ، ترکیب ها و شبه جمله ها و تعمق در معنا و دریافتی که بر دوش خود یا در همراهی و معیت خود حمل می کنند ، بسیار زودتر می توانیم  به مقصودمان که شناسایی و اصلاح رفتار ناهنجار انحصار طلبی و استبداد منشی است برسیم .
با باریک بینی در کاربرد و مفهوم این واژه ها ،  هر کدام ، می توانیم از امروز تعمق و اندیشیدن در مورد درستی یا نادرستی این فرضیه را آزمایش کرده و گزارش کنیم .
به باور من این واژه ها و ترکیب ها عبارت اند از : 
هر کس : 
نمونه هایی از ادبیات مان می تواند به دریافت بهتر منظور کمک کند : 
معرفت در گرانی است به هرکس ندهند اش 
پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش .
.....
هرکس در فرهنگ ... به این گونه معنا شده است 
...
معنای دیگری که از "هرکس" برداشت می شود : افراد متفرقه ، افراد گزینش نشده ، غیر خودی ها ، افراد فاقد صلاحیت ، اشخاصی که گوینده آن ها را کم اهمیت تلقی می کند .

این بیان و این افاده معنا ست که انحصار و تقسیم جامعه و افراد را می رساند . 
در گویش کوچه بازاری نوع دیگری از کاربرد ترکیب "هرکس" را به صورت "هرکی " مشاهده می کنیم .
"هرکی" همان عامیانه "هرکس" است و جالب اینکه کاربرد این ترکیب به صورت "هرکی هرکی" معنای هرج و مرج و دخالت عمومی در زمینه ای که گوینده مختص به خود یا به اشخاص خاصی می داند به کار می رود .
"هرکی هرکی شده" = هرج و مرج شده 
 
 ...

هیچ نظری موجود نیست: