یکی دیگر از دلایل هجوم
عناصر ضد اجتماعی ،تبهکاران ، تروریست ها ، زورگویان ، کلاهبرداران ، دیکتاتور ها ، شیادان ، ... ،
به جایگاه های دینی - مذهبی و اشغال پست و موقعیت و مقام در این جایگاه ،
و یا به دست گرفتن سکان هدایت افرادی که از چنین جایگاه هایی برخوردارند ، توسط این عناصر
را می توان : تـجـویـز آســان نامید .
مجوز ساده و بی دردسر
تصور کنید :
برای گرفتن دستور جنگ با یک کشور همسایه ، امروزه ، چه راهکار ها و تشریفاتی بایستی طی شود ؟
برای دریافت حکم اعدام یا حذف یک فرد ، یک رقیب ، یک شریک ، یک سهامدار ، یک صاحب نفوذ یا ذینفع در امور اجتماعی ، نماینده حزب رقیب ، یک زورگوی دیگر ، یک وبلاگ نویس ! ، ... چندین و چند مرحله بایستی طی شود :
از : تراشیدن اتهام ،
تا : استخدام وکیل برای طرح اتهام و دادخواست
و یافتن : مرجع قضایی معتبر و حرف گوش کن ، هماهنگ با موضوع
قاضی صادر کننده حکم
و ...
برای بریدن سر یک گوسپند بایستی اندیشید :
آیا یک جاندار (انسان) حق دارد سر جاندار دیگری را ببرد ؟
آیا مصرف بی رویه گوشت باعث قساوت قلب یا ابتلای به نقرس نمی گردد ؟
آیا ...
اما در فرهنگ دینی همه این نگرانی ها با کاربرد یک کلمه ( "بسم الله" ) حل می شود .
[ هر چند وسواس فکری و عملی پس از آن هیچ گاه انسان را رها نمی کند ولی به هر حال در آن مقطع کار آسان شده است . ]
تجویز آسان از جنبه دیگر یکی از ریشه های قیام 57 نیز بود :
سیاستمداران ، دولتمردان ، حاکمان :
همواره به دنبال روش هایی هستند که زودتر و سریع تر بتوان به نتیجه رسید ( مانند طرح های زود بازده احمدی نژاد ! ) ، یعنی سریع تر و بی دردسر تر بتوانند آدمیان تحت فرماندهی خودشان را وادار به انجام کارهایی که بر عهده شان گذاشته شده بنمایند .
پیش تر ، دولتمردان ، مدیران کل ، روسای سازمان ها و ادارات ، حتی مدیران مدارس :
همواره افسوس می خوردند که چرا آن ها مجبورند با زیردستان شان ساعت ها کلنجار بروند تا بتوانند آن ها را متقاعد سازند که کارشان را به فلان روش و شیوه انجام دهند .
تازه این میان اگر یکی از "نو مستخدمان" تحصیل کرده فرنگ بود که واویلا ! ...
ساعت ها مجبور بودند بنشینند به داستان هایی که آقا یا خانم فرنگ رفته در مورد روش های انجام کار در ماوراء بحار (آن سوی دریاها ! ) تعریف می کرد گوش فرا دهند ! * .
اگر این میان یکی از این زیردستان "نو روشنفکر" * از آب در می آمد ، دیگر هیهات بود !
میان همه دستورات و بخشنامه ها رد پای امپریالیسم را می دید .
در میان جملات به دنبال هر مفهوم قابل تحویل به :
فاشیسم ، شونیسم ، رویزیونیسم ، سکتاریسم ، ...
بر می آمد .
و البته دیگری هم تشکیک می کرد که :
"شاید فلان کار ، "شرعا" ، کارِ درستی نباشد ، احتیاط داشته باشد " ! .
و آن صاحب منصب ، مدیر کل ، رئیس ادارهِ قصه امروز ما ! ، همواره حسرت می خورد که :
"چرا مقلدان فلان آقا هنوز جوهر دستخط ایشان خشک نشده حکم اش را اجرا کرده اند ؟ "
" چرا هیچ وقت هیچ مرده ای (میت ، جنازه ) زمین نمی ماند ؟ ، اما تمام طرح ها و لوایح دولتی و سازمانی را با التماس و خواهش و یا زور و تهدید بایستی اجرا کرد ؟ "
چرا ؟ ...
...
======= زیرنویس ها : ============================ * - فقیه ناظر بر این است که اینها اجرای قانون بکنند، خلاف نکنند، نه اینکه می خواهد خودش یک حکومتی بکند ، می خواهد نگذارد این حکومتهائی که اگر چند روز بر آنها بگذرد برمیگردند به طاغوتی و دیکتاتوری، می خواهد نگذارد بشود، زحمت برای اسلام کشیده شود. خونهای جوانهای شما در راه اسلام رفت، حالا ما دوباره بگذاریم که اساسی که اسلام میخواهد درست بکند و زمان امیر المؤمنین بوده و زمان رسول الله - صلی الله علیه و آله - بوده، بگذاریم اینها را برای خاطر چهار تا آدمی که دور هم جمع میشوند و پاهایشان را روی هم می اندازند - عرض می کنم - چائی و قهوه می خورند و قلمفرسائی میکنند ،
صحیفه نور - جلد 10- صفحه 53- 3/8/58 .
...
========= یافته های دیگر در این زمینه : ==========
...
عبارت زیر از نوشته های آقای جمشید قراجه داغی :
ما انسان ها نياز مبرمى به عضويت و تعلق به گروه هاى اجتماعى دلخواه خود داريم و مقبوليت را در همرنگ شدن با جمع مي پنداريم (خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو) و آنچه را حقيقت مي پنداريم كه ساده و قابل فهم باشد و نيازى به در گيرى فكرى با مسائل پيچيده نداشته باشد. بهمين سادگى است كه مكاتب فكرى ابزار ايده ال مردمانى مي شوند كه خود را از زحمت تفكر رهانيده اند و دوستدار جواب هاى ساده براى مسائل پيچيده اند.
950111 :
سخنان دکتر نوری علا در مورد راهکارهای سازمان برنامه پیش از انقلاب و چگونگی حل مسائل در آن زمان که باعث ایجاد زمینه برقراری و نهادینه شدن روش های حل مسئله این چنینی شد :
عناصر ضد اجتماعی ،تبهکاران ، تروریست ها ، زورگویان ، کلاهبرداران ، دیکتاتور ها ، شیادان ، ... ،
به جایگاه های دینی - مذهبی و اشغال پست و موقعیت و مقام در این جایگاه ،
و یا به دست گرفتن سکان هدایت افرادی که از چنین جایگاه هایی برخوردارند ، توسط این عناصر
را می توان : تـجـویـز آســان نامید .
مجوز ساده و بی دردسر
تصور کنید :
برای گرفتن دستور جنگ با یک کشور همسایه ، امروزه ، چه راهکار ها و تشریفاتی بایستی طی شود ؟
برای دریافت حکم اعدام یا حذف یک فرد ، یک رقیب ، یک شریک ، یک سهامدار ، یک صاحب نفوذ یا ذینفع در امور اجتماعی ، نماینده حزب رقیب ، یک زورگوی دیگر ، یک وبلاگ نویس ! ، ... چندین و چند مرحله بایستی طی شود :
از : تراشیدن اتهام ،
تا : استخدام وکیل برای طرح اتهام و دادخواست
و یافتن : مرجع قضایی معتبر و حرف گوش کن ، هماهنگ با موضوع
قاضی صادر کننده حکم
و ...
برای بریدن سر یک گوسپند بایستی اندیشید :
آیا یک جاندار (انسان) حق دارد سر جاندار دیگری را ببرد ؟
آیا مصرف بی رویه گوشت باعث قساوت قلب یا ابتلای به نقرس نمی گردد ؟
آیا ...
اما در فرهنگ دینی همه این نگرانی ها با کاربرد یک کلمه ( "بسم الله" ) حل می شود .
[ هر چند وسواس فکری و عملی پس از آن هیچ گاه انسان را رها نمی کند ولی به هر حال در آن مقطع کار آسان شده است . ]
تجویز آسان از جنبه دیگر یکی از ریشه های قیام 57 نیز بود :
سیاستمداران ، دولتمردان ، حاکمان :
همواره به دنبال روش هایی هستند که زودتر و سریع تر بتوان به نتیجه رسید ( مانند طرح های زود بازده احمدی نژاد ! ) ، یعنی سریع تر و بی دردسر تر بتوانند آدمیان تحت فرماندهی خودشان را وادار به انجام کارهایی که بر عهده شان گذاشته شده بنمایند .
پیش تر ، دولتمردان ، مدیران کل ، روسای سازمان ها و ادارات ، حتی مدیران مدارس :
همواره افسوس می خوردند که چرا آن ها مجبورند با زیردستان شان ساعت ها کلنجار بروند تا بتوانند آن ها را متقاعد سازند که کارشان را به فلان روش و شیوه انجام دهند .
تازه این میان اگر یکی از "نو مستخدمان" تحصیل کرده فرنگ بود که واویلا ! ...
ساعت ها مجبور بودند بنشینند به داستان هایی که آقا یا خانم فرنگ رفته در مورد روش های انجام کار در ماوراء بحار (آن سوی دریاها ! ) تعریف می کرد گوش فرا دهند ! * .
اگر این میان یکی از این زیردستان "نو روشنفکر" * از آب در می آمد ، دیگر هیهات بود !
میان همه دستورات و بخشنامه ها رد پای امپریالیسم را می دید .
در میان جملات به دنبال هر مفهوم قابل تحویل به :
فاشیسم ، شونیسم ، رویزیونیسم ، سکتاریسم ، ...
بر می آمد .
و البته دیگری هم تشکیک می کرد که :
"شاید فلان کار ، "شرعا" ، کارِ درستی نباشد ، احتیاط داشته باشد " ! .
و آن صاحب منصب ، مدیر کل ، رئیس ادارهِ قصه امروز ما ! ، همواره حسرت می خورد که :
"چرا مقلدان فلان آقا هنوز جوهر دستخط ایشان خشک نشده حکم اش را اجرا کرده اند ؟ "
" چرا هیچ وقت هیچ مرده ای (میت ، جنازه ) زمین نمی ماند ؟ ، اما تمام طرح ها و لوایح دولتی و سازمانی را با التماس و خواهش و یا زور و تهدید بایستی اجرا کرد ؟ "
چرا ؟ ...
...
======= زیرنویس ها : ============================ * - فقیه ناظر بر این است که اینها اجرای قانون بکنند، خلاف نکنند، نه اینکه می خواهد خودش یک حکومتی بکند ، می خواهد نگذارد این حکومتهائی که اگر چند روز بر آنها بگذرد برمیگردند به طاغوتی و دیکتاتوری، می خواهد نگذارد بشود، زحمت برای اسلام کشیده شود. خونهای جوانهای شما در راه اسلام رفت، حالا ما دوباره بگذاریم که اساسی که اسلام میخواهد درست بکند و زمان امیر المؤمنین بوده و زمان رسول الله - صلی الله علیه و آله - بوده، بگذاریم اینها را برای خاطر چهار تا آدمی که دور هم جمع میشوند و پاهایشان را روی هم می اندازند - عرض می کنم - چائی و قهوه می خورند و قلمفرسائی میکنند ،
صحیفه نور - جلد 10- صفحه 53- 3/8/58 .
...
========= یافته های دیگر در این زمینه : ==========
...
عبارت زیر از نوشته های آقای جمشید قراجه داغی :
ما انسان ها نياز مبرمى به عضويت و تعلق به گروه هاى اجتماعى دلخواه خود داريم و مقبوليت را در همرنگ شدن با جمع مي پنداريم (خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو) و آنچه را حقيقت مي پنداريم كه ساده و قابل فهم باشد و نيازى به در گيرى فكرى با مسائل پيچيده نداشته باشد. بهمين سادگى است كه مكاتب فكرى ابزار ايده ال مردمانى مي شوند كه خود را از زحمت تفكر رهانيده اند و دوستدار جواب هاى ساده براى مسائل پيچيده اند.
950111 :
سخنان دکتر نوری علا در مورد راهکارهای سازمان برنامه پیش از انقلاب و چگونگی حل مسائل در آن زمان که باعث ایجاد زمینه برقراری و نهادینه شدن روش های حل مسئله این چنینی شد :
۲ نظر:
بیشتر از عجول بودن ما ایرانی هاست تا تلاش برای آسان سازي
شاید برای "خواست برای رسیدن به چیزی بدون فراهم ساختن علل و اسباب آن" را بایستی عنوان دیگری بجای "تجویز آسان" ، پیدا کرد .
گمان کنم میان روش های حل مسئله بایستی به دنبال یک عنوان باشیم مانند :
حل معجزه آسا
ارسال یک نظر