۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

فاصله تا خشونت

دیگر  ، تقریبا  ،
در عمل : تا بروز و کاربرد خشونت عریان فاصله ای نداریم .

آیت الله خامنه‌ای: سپاه با "نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن" مقابله کند

آیت‌الله خامنه‌ای: شورای نگهبان از ورود "بی‌صلاحیت"‌ها به انتخابات جلوگیری کند
رهبر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر وظیفه سپاه نسبت به پاسداری از انقلاب اسلامی بر ضرورت مقابله این نهاد با "نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن" تاکید کرد.
آیت الله علی خامنه‌ای، که روز چهارشنبه ۲۵ شهریور در جمع فرماندهان سپاه پاسداران سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر ضرورت توجه کامل سپاه پاسداران به همه تهدید‌ها علیه "انقلاب اسلامی"، تلاش برای نفوذ را از جمله تهدیدهای بزرگ دانست و گفت: "در زمینه سیاسی نیز بیگانگان بدنبال نفوذ در مراکز تصمیم گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت گیریها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد."
او وظیفه سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی دانست و گفت: "برخلاف تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه که در داخل هم عده ای آنها را تکرار می کنند، انقلاب تمام شدنی نیست و تبدیل آن به "جمهوری اسلامی" به معنایی که آنها فکر می کنند امکان پذیر نخواهد بود."
این سخنان آیت الله خامنه‌ای در حالیست که پیش از این، برخی از فعالان سیاسی و اصلاح‌طلبان به اظهارات و رفتارهای سیاسی فرماندهان سپاه انتقاد کرده و دخالت این نهاد در مسائل سیاسی را مغایر با دستورات آیت الله خمینی ، بنیانگذار انقلاب اسلامی دانستند.
یکی از این انتقادها، واکنش علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی به فرمانده سپاه پاسداران بود که از او خواسته بود سپاه در مسائل سیاسی دخالت نکند. آقای مطهری با اشاره به سخنان آیت الله خمینی، دخالت سپاه در امور سیاسی را خلاف نظرات و دستورات او دانست. انتقاد علی مطهری به سخنان محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه بود که رئیس جمهوری را هشدار داده بود شورای نگهبان را تضعیف نکند.
رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود مستقیما سازمان اطلاعات سپاه را خطاب قرار داد و گفت: "مجموعه اطلاعات سپاه باید بطور دائم مسائل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند."
موضوع دخالت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در مسائل سیاسی و امنیتی، بیش از همیشه پس از رویدادهای سال ۸۸ بحث برانگیز شد. پس از اینکه برخی از اصلاح طلبان و منتقدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به نقش سپاه در تغییر نتیجه انتخابات و رویدادهای پس از آن اشاره کردند، اظهارات مقام های سپاه در این باره خبرساز شد. از جمله این اظهارنظرها سخنان علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه بود که دی ماه سال ۱۳۹۲ گفته بود: "وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است."
سال گذشته نیز ویدئویی از یکی از سخنرانی‌های فرمانده سپاه پاسداران منتشر شد که در آن از نقش سپاه در بازداشت گسترده اصلاح طلبان بلافاصله پس از برگزاری انتخابات سال ۸۸ سخن گفته بود. محمد علی جعفری در این سخنرانی که به طور مشخص، پس از اعتراضات سال ۸۸ صورت گرفته بود، با اشاره به نگرانی سپاه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود: "دغدغه و نگرانی و خط قرمز نیروهای انقلاب روی کار آمدن نیروهای مخالف انقلاب و ارزش های انقلاب بوده است که در جریان دوم خرداد فرصت پیدا کرده، و در حاکمیت نفوذ کرده بودند."
او در ادامه سخنانش به اعتراض چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه رو در ایران اشاره کرده بود که خواستار "عدم مداخله" نیروهای نظامی، سپاه پاسداران و بسیج در انتخابات شده بودند و گفته بود: "در جریانات هنگام و پس از انتخابات هم مشخص شد که چرا آنها اصرار می‌کردند که سپاه و بسیج در انتخابات دخالتی نداشته باشند. دخالتی نداشته باشند تا آنها بتوانند کار خودشان را بکنند. "
 

هیچ نظری موجود نیست: