بنظر من بدون توجه و مقایسه برون ده سیستم های آموزشی نمیتوان در مورد آن ها قضاوت کرد .
در یک سیستم علمی هیچ یک از نتایج از پیش تعیین شده نیست , یعنی ممکن است با مقدمات یکسان نتیجه متفاوتی گرفته شود .
اما در سیستم تحصیل علوم دینی سراسر جهان همواره , نتایجی , از پیش تعیین شده است , در همه جهان چه در کلیسا , کنشت یا حوزه و مسجد , همواره نتیجه فراگیری علوم دینی بایستی به "اثبات وجود خدا" یا اثبات "حقانیت انحصاری" دین مورد نظر بینجامد .
ظلاب دینی مسیحیت همواره به حقانیت دین خود و اسلام و دیگر ادیان نیز همواره به حقانیت دین خود معتقد و ملزم هستند و اساسا در صورت عدم اعتقاد , تحصیل آنها در حوزه مربوطه موضوعیتی ندارد .
بنظرم اینگونه بتوانیم بگوییم :
آموزشگاه هایی که برای تربیت افراد به منظور خاص و تربیت آن ها جهت انجام کار مشخص و اثبات مفاهیم مشخص و از پیش تعیین شده ای دایر گردیده باشند , آموزشگاه حرفه ای و صنفی بشمار آمده و دارای خصوصیت علمی نیستند .
اتصاف صفت علمی به آنها یا عالم نامیدن افراد فارغ التحصیل از آن ها نیز بیشتر جنبه تبلیغاتی در راستای هموار ساختن راه رسیدن به نتایج مورد نظر را دارد .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر