۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

آینده فروشی

یکی از عجایب روشهای سیاست بازی و ملک داری در سرزمین ما که فعلا بوته تجربه دنیا در زمینه راه اندازی آزمایشی انواع روشهای سیاسی حکومتی گردیده , مخالف خوانی و اپوزیسیون مسلکی است .
محافظه کاری و موافق با وضعیت موجود بودن (پوزیسیون) در بطن خود جوابگویی را بهمراه دارد .
ما ایرانیان علاقه ای به قرار گرفتن در این حالت نداریم , بیشتر , ترجیح میدهیم رل عاقل در برابر سفیه را بازی کنیم .
رل غافلگیر کننده , حسابرس , محتسب , بازخواه و بازجو , ذیحساب , پرسشگر را ترجیح میدهیم .
ملایم ترین و عقل گراترین طیف های درون حاکمیت نیز , حداکثر , رل یک میانجی بیطرف را بازی میکنند .
تلاش برای خارج شدن از زیر ذره بین قضاوت مردم و رسانه ها یکی از معتبرترین شواهد این ادعاست .
انتظار آینده ای نامعلوم و نامشخص میتواند از فرار از حال و گذشته ای معلوم و مشخص و قابل بررسی سرچشمه بگیرد .
هم نوایی دولت مردان و سیاست مداران با توده های سطح پایین جامعه و عوام در انتظار کشیدن برای آینده ای بهتر و استثنایی , برای اسطوره ای که بیاید و کارها را درست کند و کارها را درست انجام دهد ! , نیز از همین عجایب است .
حاکمیت مسلط مستقر , بنا به ضرورت عقلی بایستی وضعیت حال , یعنی نتیجه عملکرد خودش را در حالت مطلوب و اپتیمم ببیند , حال انتظار رخ دادن این وضعیت مطلوب در آینده ای مبهم با کیفیتی افسانه ای و ابرآلود , چه معنی میتواند داشته باشد؟
حاکمیتی که در برابر اصرار برای تغییر و اصلاح واکنش عصبانی نشان میدهد , که :
"چه چیز را باید اصلاح کرد ؟
"
"وضعیت مطلوب است , پس چه چیز نیاز به اصلاح دارد !؟"
چگونه در آرزوی تغییر بنیادی و زیرو زبر کننده نشسته , یا با آن همنوا میشود ؟
انتظار و احساس قرار گرفتن در "پیچ آخر تاریخ" , علاوه بر آنکه میتواند ناشی از اضطراب و سرآسیمگی و هوس شرایط بحرانی باشد , نوعی بعهده نگرفتن مسئولیت وضعیت فعلی است .
فردا
رخ داد فردا

اتفاق خوب یا بدی که در آینده برای بشریت پیش آمد خواهد کرد , متعلق به همه انسان هاست و همگان به طور مساوی در آن سهیم هستند .
فروش , تملک , انحصار یا مصادره آینده , تجارتی غیر اخلاقی و موهوم است .
"امید بخشی" و  "آینده فروشی" دو موضوع متفاوت هستند , بایستی از یکدیگر تمیز داده شوند .
تفکر "امید بخش" , منافع خود را و خود را , به آینده گره نمیزند و آینده را به گروگان نمیگیرد .   آینده از آن همگان است .
ادامه دارد ... 

هیچ نظری موجود نیست: