۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

رهنمود به منتقدان انديشه ديني

مسائل تاريخي و رخ دادهايي كه در زمان گذشته بوقوع پيوسته آكنده از تحريف ها وتحت محافظت خونبار منافع صنفي طيف هاي مختلفي از كساني كه  شغل و حرفه محللي پيشه كرده اند مي باشد .
بر سر چگونگي و كيفيت رخ داد در زمان گذشته ، اختلاف نظر وجود دارد .
بيشتر اين رخ دادها ، براي پيش گيري از نقد و چون و چرا ، جنبه تقدس يافته اند .
به افرادي كه در اين رخ دادها شركت داشته اند نيز ، شايد ، به همان دلايل ، تقدس بخشيده شده است .
اما رخ دادهاي زمان حال : 
از آنجايي كه در حال حاضر واقع ميشوند و طرفين همزمان حضور دارند امكان داخل كردن اعجاز و كرامت و جنبه هاي ماوراء الطبيعه در آنها نيست (حداكثر چنين تلاشهايي در حد مبالغه و غلو و ... تعبير ميشوند ، نه اينكه چنين تلاشهايي صورت نگيرد )
عليرغم تمايل شخصيت هاي دين پناه و دين باور به تعبير و تفسير فانتزيك ، قدسي ، ماوراالطبيعي از رخ دادهاي زمان حاضر ، بخاطر ترس از سرزنش اجتماعي و اطرافيان اين گونه تمايلات را ساليان سال ، تا زمان فراهم شدن شرايط پنهان نگاه ميدارند .
بنابراين در راستاي نقد و بررسي پديده ها و گرايشات ديني و مذهبي بهتر است بجاي درگير شدن در مسائل و دعاوي تاريخي به نقد و بررسي وضعيت حال پرداخت .
يكي از زير مجموعه هاي وضعيت و رخ دادهاي روزمره مربوط به سپهر مذهب و دين نحوه استفاده و كاربرد معاني ، مفاهيم و متون و ميراث ديني است .
اين گونه ميراث و منابع توسط همگان و در همه جا به شكل يكسان بهره برداري نميگردند .
براي روشن شدن مطلب ذكر مصاديق لازم است :
استفاده از متون ديني احاديث و آيات براي تهديد :
در اينترنت و سايت هاي اجتماعي انواعي از كاربرد تهديدآميز براحتي قابل مشاهده است :
طرفداران هر منجي يا نمايندگان مختلف و متفاوت يك منجي ، طرفداران منجي ديگر يا مدافعان ديگر مدعي نيابت را به عذاب الهي شديد يا كشتار و كيفر شديد هنگام تحقق وعده الهي يا حاضر و ظاهر شدن منجي يا نايب منجي خودشان تهديد ميكنند .
بيشتر سايت هايي كه در دفاع از باور امام زماني مي نويسند يا سايت هايي كه در دفاع از مدعيان رابطه يا نيابت منجي مي نويسند اين گونه آيات و احاديثي را به گستردگي و وفور مورد استفاده قرار ميدهند براي نمونه :
 
ارجاع به منبع غير قابل دسترس :
حيطه ماوراء الطبيعه ، متافيزيك ، عالم غيب ، جهان ديگر ، عالم ناديده ، دنياي ديگر ، كلا از دسترس عموم انسانها خارج هستند .

پرهيز از گفتگو و مجادله : 
داستاني كه زماني در وبلاگ ام در بلاگفا براي توجيه دليل توسل به اجنه و ماوراالطبيعه آوردم يكي از مصاديق اين بند و بند قبلي يعني "ارجاع به منبع غيرقابل دسترس" مي باشد .

طفره و مقاومت در برابر پذيرش قواعد زندگي اجتماعي هرچند مورد پذيرش و اتفاق همگاني باشد :
 . . .

با توجه به اينكه ورود به دايره بحث و گفتگو ، انتقاد و بررسي در چگونگي كاربرد مفاهيم و متون ، نمادها ، معيار ، آيين ها ، نهادها و باورهاي ديني و مذهبي و نيت واقعي به كاربرندگان آن ها ،  نوعي گزارش و توصيف واقعيت جاري  محسوب شده و توصيف پديده ها و واقعيات و نحوه كاربرد يك موضوع ، طبق هيچ يك از قوانين و اصول موضوعه يا عرفي و اخلاقي ، عملي خلاف يا جرم محسوب نميشود ، بنابراين تحقيق و كار در اين زمينه ها نمي تواند موجب پيگرد قانوني يا بهانه اي براي برانگيختن احساسات مذهبي كور باشد .
جستجو ، تحقيق و گفتگو در مورد اينكه  كاربرد دين و مذهب در گذشته چه بوده و گرايش افراد به آن به چه خاطر بوده است ، به احتمال زياد با واكنش منفي برخي گروه هاي جامعه و دولت و از همه مهمتر متوليان ديني روبرو خواهد شد .
كيفر كساني كه با بي احتياطي ، در اين زمينه تلاش كنند  تا سرحد حذف ، ترور و اعدام در اين زمينه پيش بيني شده و سازوكار شرعي و قانوني آن در طي هزاران سال فراهم شده است .
تصور متوليان ديني چنين است كه :
شروع به نقد و شك و ترديد در زمينه باورهاي ديني با بي اعتقادي به آنها ، همزمان است .
تمسك به دين براي نپذيرفتن قواعد عقلي ، عرفي و ضروريات اوليه و بديهي زندگي اجتماعي :
در كشور ما اين رفتار به صورت سازمان يافته حكومتي جريان دارد .
 بخاطر سلطه اجباري و مستبدانه چند هزارساله دين بر جامعه شرقي  و اينكه دين دار و تسليم بودن مردم نهايت خواست مستبدين و زورگويان بوده است ، باعث گرديده تا حريم خاصي براي دين داران تعيين گردد .
مانند اينكه رفتار غير منطقي و ضداجتماعي دين داران با بهمراه داشتن لعابي از دين و مذهب نه تنها مورد تقبيح و توهين جمعي قرار نگرفته بلكه ، گاهي پاداش نيز داده ميشود و تحسين ميگردد .
بنابراين كساني كه قصد دارند در جايي كه منافع شان اقتضا ميكند ، با تمسك به قانون ديگري (مثلا قانون الهي  ، حكم خدا !) ضوابط ، ضروريات ، قوانين پذيرفته شده يا مورد عمل جوامع بشري را زيرپا گذارند ، با توسل به اينكه قانون الهي برتر از همه قول و قرارها و عهدها است ، اين كار را انجام ميدهند .
تا عهد تو دربستم ، عهد همه بگسستم 
                                         بعد از تو روا باشد نقض همه پيمان ها  (سعدي)
امروزه بارزترين نوع زيرپا نهادن و بي توجهي به قوانين و عرف و كلا جامعه بشري (با عنوان اعتقاد به قانون و مرجع بالاتر و مقدس ) را در كشور خودمان ميتوانيم مشاهده كنيم .
در جوامع غربي نيز بخاطر تحت الحمايه بودن باورها و اعتقادات افراد ، به نوع ديگري اين وضعيت جاري است .

هیچ نظری موجود نیست: