نو اندیشی ، نونمایی ،نو توجیهی ، کاربرد نوین ، نمود نوین ، فیگور نوین ،
نو اندیشی دینی یا " نو توجیه گری دینی "یا به عبارت درست تر :
برپا ساختن روش های نوینی برای کسب و کاری که نام آن را دین و مذهب و امور روحانی نهاده اند و به متونی که مقدس نامیده شده ، تاریخ دینی ، ادبیات موجود در این زمینه ، و ... ، تمسک می جویند .
نواندیشی دینی در زمان ما : شامل سرزنش دین کاران ( متولیان دینی ) به درپیش گرفتن روش های نوین و روش هایی که کمتر عقب مانده و .. باشد و توان جذب مخاطب دانش آموخته را داشته باشد بوده است .
نمونه از سخنان دکتر شریعتی :
به آنکه اعتراض میکند که چرا دانشجویان دست میزنند و صلوات نمیفرستند، میگویم صلوات نفرستادن جوانان گناه توست، چرا که خود میدانی صلوات را به چه صورتی درآوردی و برایش چه مصرفهایی درست کردی !
یکی اینکه تا شخصیت گندهای وارد مجلس شد، صلوات فرستادهای، مصرف دیگرش حرکت تابوت و جنازه شده است در میان زندگان؛ و مصارف دیگر، هو کردن یک سخنران، پایین کشیدن یک منبری و مسخره کردن کسی.
اینهاست مصارفی که تو برای صلوات ساختهای.
این است که قشر دانشجو برای ابراز احساساتش نمیتواند صلوات را جدی بگیرد، چون تو چنانش ساختهای که به کار هو کردن و مسخره کردن و تداعی انحطاط میخورد.
تو هرگز به "دست بوسیدن" اعتراض نکردهای، حالا به "دست زدن" اعتراض میکنی؟
همان طور که ملاحظه می گردد دکتر شریعتی وارد معنا و مفهوم و ماهیت هیچ یک از مفاهیم دینی در این عبارات نگردیده و صرفا نحوه کاربرد آن ها را مورد سرزنش و ملامت قرار داده است :
به چه "صورتی" درآوردی و برایش چه "مصرف" هایی درست کردی
اینهاست "مصارفی" که تو برای صلوات ساختهای .
چون تو چنانش "ساختهای" که ...
نتیجه این سرزنش ها در پیش گرفتن رویکردی چپ گرایانه توسط متولیان دینی ( که کسب و کارشان به شدت در معرض خطر و رکود قرار گرفته بود ) و دست یابی آن ها به سهمی از قدرت سیاسی برای تداوم کسب و کارشان بود .
گاه گاه ، نمونه هایی که یافت می شود را در زیر می گذارم و به بررسی و تحلیل آن می پردازیم :
....
چنین می نماید این الگو ( یافتن کاربرد و شیوه جدیدی برای مفاهیم مورد اقبال عمومی ) بارها و بارها در طول تاریخ بایستی تکرار شده باشد .
کشیشان مسیحی کسب و کار خویش را بر پایه همان دکانی که خاخام های یهودی برپا داشته بودند گشودند ، البته با گفتمان و آیین های روزپسندانه تری .
و ...
نو اندیشی دینی یا " نو توجیه گری دینی "یا به عبارت درست تر :
برپا ساختن روش های نوینی برای کسب و کاری که نام آن را دین و مذهب و امور روحانی نهاده اند و به متونی که مقدس نامیده شده ، تاریخ دینی ، ادبیات موجود در این زمینه ، و ... ، تمسک می جویند .
نواندیشی دینی در زمان ما : شامل سرزنش دین کاران ( متولیان دینی ) به درپیش گرفتن روش های نوین و روش هایی که کمتر عقب مانده و .. باشد و توان جذب مخاطب دانش آموخته را داشته باشد بوده است .
نمونه از سخنان دکتر شریعتی :
به آنکه اعتراض میکند که چرا دانشجویان دست میزنند و صلوات نمیفرستند، میگویم صلوات نفرستادن جوانان گناه توست، چرا که خود میدانی صلوات را به چه صورتی درآوردی و برایش چه مصرفهایی درست کردی !
یکی اینکه تا شخصیت گندهای وارد مجلس شد، صلوات فرستادهای، مصرف دیگرش حرکت تابوت و جنازه شده است در میان زندگان؛ و مصارف دیگر، هو کردن یک سخنران، پایین کشیدن یک منبری و مسخره کردن کسی.
اینهاست مصارفی که تو برای صلوات ساختهای.
این است که قشر دانشجو برای ابراز احساساتش نمیتواند صلوات را جدی بگیرد، چون تو چنانش ساختهای که به کار هو کردن و مسخره کردن و تداعی انحطاط میخورد.
تو هرگز به "دست بوسیدن" اعتراض نکردهای، حالا به "دست زدن" اعتراض میکنی؟
همان طور که ملاحظه می گردد دکتر شریعتی وارد معنا و مفهوم و ماهیت هیچ یک از مفاهیم دینی در این عبارات نگردیده و صرفا نحوه کاربرد آن ها را مورد سرزنش و ملامت قرار داده است :
به چه "صورتی" درآوردی و برایش چه "مصرف" هایی درست کردی
اینهاست "مصارفی" که تو برای صلوات ساختهای .
چون تو چنانش "ساختهای" که ...
نتیجه این سرزنش ها در پیش گرفتن رویکردی چپ گرایانه توسط متولیان دینی ( که کسب و کارشان به شدت در معرض خطر و رکود قرار گرفته بود ) و دست یابی آن ها به سهمی از قدرت سیاسی برای تداوم کسب و کارشان بود .
گاه گاه ، نمونه هایی که یافت می شود را در زیر می گذارم و به بررسی و تحلیل آن می پردازیم :
....
چنین می نماید این الگو ( یافتن کاربرد و شیوه جدیدی برای مفاهیم مورد اقبال عمومی ) بارها و بارها در طول تاریخ بایستی تکرار شده باشد .
کشیشان مسیحی کسب و کار خویش را بر پایه همان دکانی که خاخام های یهودی برپا داشته بودند گشودند ، البته با گفتمان و آیین های روزپسندانه تری .
و ...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر