۱۳۹۶ آذر ۱, چهارشنبه

بر تلی از دُعا سِتاده ست !؟



در شهر ما :  
استعمار , استثمار , استبداد , فاشیسم , زور گویی , مردم کشی ,  دزدی , چپاول , دروغ , .... : 

" بر تلّی از دُعا ستاده ­‌ست  ! ؟ .  "                     



 زیرا :   " شهر ما شهر دُعا ست , همه گنبداش طلاست ! ."

این هم متن ترانه ی  " آدرس غلط "  ( ببخشید : "بوی حماقت" ! , نه باز هم ببخشید !: "بوی گندم" ) از داریوش اقبالی :
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو , يه وجب خاک مال من هرچی مي‌كارم مال تو
اهل طاعونی اين قبيله مشرقی ام
تويی اين مسافر شيشه‌ای شهر فرنگ
پوستم از جنس شبه پوست تو از مخمل سرخ
رختم از تاوله !  تن‌ پوش تو از پوست پلنگ  !
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو  , يه وجب خاک مال من هرچی می كارم مال تو
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو  ,  يه وجب خاک مال من هرچی مي‌كارم مال تو
تو به فكر جنگل آهن و آسمون خراش
من به فكر يه اتاق اندازه تو واسه خواب
تن من خاک منه ساقه ی گندم تن تو
تن ما تشنه‌ ترين تشنه يک قطره‌ ی آب
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو   ,   يه وجب خاک مال من هرچي می كارم مال تو
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو  ,  يه وجب خاک مال من هرچی می كارم مال تو
شهر تو شهر فرنگ آدماش ترمه قبا
شهر من شهر دعا همه گنبداش طلا !
تن تو مثل تبر تن من ريشه سخت ! 
طپش عكس يه قلب مونده اما رو درخت
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو  ,   يه وجب خاک مال من هرچی می كارم مال تو
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال تو  ,   يه وجب خاک مال من هرچي مي‌كارم مال تو
نبايد مرثيه‌گو باشم واسه خاک تنم
تو آخه مسافری خون رگ اينجا منم
تن من دوست نداره زخمی دست تو بشه
حالا با هركی كه هست هركی كه نيست داد مي‌زنم
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال من   ,  يه وجب خاک مال من هرچی مي كارم مال من
بوی گندم مال من هرچی كه دارم مال من   ,   يه وجب خاک مال من هرچی مي كارم مال من 

 هیچ وقت این اندازه متعجب نشده بودم که [شاید] دوستی قدیمی که همان اوایل ,  بخاطر عضویت در یکی از احزاب چپ به اتهام واهی توطئه و این جور چیزها سال ها را در زندان سپری کرده و سپس از کار اخراج و تا کنون با هزار مشکل و بدبختی [ و بدون هیچ گونه فعالیت سیاسی ! ] زندگی  کرده است , می گفت :
" می دونی این شرکت های چند ملیتی ! , خوب کارتل ( تراست ) هستند دیگه ! ؟
این ها دنیا توی مشت شونه  ! "
مطمئن هستم که حتی اسم  یکی از این شرکت ها را  هم نمی داند !  ,  
اما شاید هر شب خواب می بیند که بانویی مشعل به دست در هیبت عزرائیل قصد جانش را کرده است ! ؟ . 



این هم  ویدیوی ترانه آدرس وارونه !

به انفعال پنهان در این شعر توجه کنید :
پوستم از جنس شبه پوست تو از مخمل سرخ
رختم از تاوله !  تن‌ پوش تو از پوست پلنگ  !
 
من به فكر يه اتاق اندازه تو واسه خواب

 
تن من خاک منه ساقه ی گندم تن تو
تن ما تشنه‌ ترين تشنه يک قطره‌ ی آب

تن تو مثل تبر تن من ريشه سخت ! 
تن من دوست نداره زخمی دست تو بشه 


هیچ نظری موجود نیست: