۱۳۹۷ بهمن ۲۵, پنجشنبه

اساس وحدت ملی چیست ؟

... سال ها , بر آن بودم که این مطلب را بنویسم , اما مشاهده جلسه اخیر مهستان سکولار دموکراسی و بخصوص سخنان آقای عبدالستار دوشوکی (از مرکز مطالعات بلوچستان در لندن) , اراده ام را بر این راسخ ساخت : 
دو نفر , یکی کارگزار رژیم شاهنشاهی و یکی کارگزار رژیم جمهوری اسلامی برایم داستانی را تعریف کرده اند که در میان گذاشتن آن با شما را وظیفه خودم می دانم : 
یک نیروی انتظامی قُلدر زمان محمدرضا شاه , تعریف می کرد که : در دوران خدمت رسمی اش , قبیله ای (شاید از کولی ها) کنار شهری اردو زده بودند و شرارت می کردند با هماهنگی یکی از فرماندهان نیروی انتظامی آن زمان با لباس شخصی به اردوگاه آن ها وارد شده و با قمه و قداره ( به کاربرد آنها بسیار افتخار می کرد ) شروع به ضرب و جرح آنها نموده است .  به تصور وی بعد از این اقدام و سکوت منابع رسمی در قبال آن و عدم پیگیری قضایی موضوع توسط آسیب دیدگان ( در فرهنگ شان نبوده است) آرامش به شهر بازگشته است ! .
دیگری , از نیروهای نظامی رژیم فعلی داستانی را بازگو می کرد که در یکی از پاسگاه های احداثی در کردستان که معمولا بین چند روستا یا مجاور یک روستا بر نقاط مرتفع بنا می شدند , به کدخدای روستا اخطار داده که اگر از طرف روستا تیری توسط کومله ( مثلا ) به سوی آنها شلیک شود , وی روستا را به خمپاره خواهد بست و یک شب چنین اتفاقی رخ داده و وی دستور ارسال چند گلوله خمپاره به روستا را داده است و پس از آن به تعبیر وی دیگر حتی یک تیر از سمت و سوی روستا به سوی پاسگاه محل استقرار آنها شلیک نشده بوده است ! . 
شاید این دو نفر , این دو کارگزار و مامور دو رژیم ( بظاهر متفاوت اما در روش حل مسئله یکسان ! ) اندکی نیز داستان سرایی و به اصطلاح "خالی بندی" نیز چاشنی داستان شان کرده باشند ! . 
اما مهم این است که بیایید خود را در همان حال و هوا تصور کنیم : فرض کنیم در یک محل اقماری مامور به خدمت هستیم و با چنین مسئله ای روبرو می شویم  , چه راهکاری برای حل آن در نظر خواهید گرفت ؟ 
پاسخ به این سوال و پاسخ درستِ این سوال همان رمز وحدت ملی نوین ما خواهد بود ( چنانچه امکان پذیر باشد ؟ ) . 
یعنی : بر چه اساس مردمانی که در واحد سیاسی شناخته شده ای تحت عنوان "ایران" زندگی می کنند بایستی تمایل به همکاری و همراهی با یکدیگر داشته باشند ؟ 
چرا فردی که به عنوان مثال در کردستان یا در سیستان و بلوچستان به دنیا آمده بایستی خود را تابع ایران بداند ؟
چرا بایستی با یک یا چند شهروند ایرانی دیگر همکاری , همفکری و همراهی نموده و تلاش مشترک برای اصلاح حاکمیت سیاسی کشور داشته باشد ؟ 
پی نوشت در تاریخ 1398/03/24  :
شاید ( امیدوارم ) این پاسخی بر مسئله باشد : 

سند هویت جنبش اول فقط اتحاد

هیچ نظری موجود نیست: